› 21 Dagen Debat

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2010 initieerde De Publieke Zaak samen met BKBFavela Fabric en het 21 Dagen Debat. Van 19 mei tot 9 juni kon het Nederlandse publiek vragen stellen aan en in discussie gaan met een panel van politici bestaande uit 22 (kandidaat) Tweede Kamerleden van CDA, PvdA, VVD, D66, GroenLinks, D66, ChristenUnie en de PVV. De cijfers laten zien dat de Nederlandse burger het directe contact en gesprek met politici waardeert en opzoekt: gedurende de 21 dagen werd de site 32.521 keer bezocht, werden er 3.176 vragen gesteld en 32.464 stemmen uitgebracht op de gestelde vragen.

Op de website 21DagenDebat.nl kon iedereen in aanloop naar de verkiezingen vragen stellen aan een panel van roulerende Tweede Kamerleden. Bezoekers gaven door stemming zelf aan welke vraag zij het belangrijkst vinden. Iedere dag werd de populairste vraag door het panel beantwoord. Door de directe invloed van het publiek kwamen er verassende onderwerpen aan bod zoals de wachtgeldregeling voor politici. De populairste vragen kwamen terug tijdens het afsluitende live-debat op maandagavond 7 juni in de Stadsschouwburg Amsterdam. In dit debat stond het publiek centraal door het toepassen van de zogenoemde Townhall Meeting aanpak. Bij dit townhalldebat was er geen aanschouwend publiek. De ruim 250 aanwezigen waren tegelijkertijd toeschouwer en deelnemer. De inhoud werd bepaald door bezoekers van 21DagenDebat.nl en de bezoekers ter plekke. Bezoekers gingen in debat met politici als Boris van der Ham en Tofik Dibi en opiniemakers als Paul Scheffer en Louise Vet. Het debat werd afgesloten met bespiegelingen van de economen Arnold Heertje en Bas Jacobs.

Het 21 Dagen Debat heeft op veel media-aandacht kunnen rekenen van onder andere De Pers, GeenStijl en Het Parool.

Ook de deelnemende politici hebben het 21 Dagen Debat als verrijkend en vernieuwend ervaren: Mei Li Vos (PvdA): ‘Het leuke was dat iedereen kon meedoen en onderwerpen aandragen. Zo werden de deelnemers zelf hoofdredactie en agendabepaler’. Arjan El Fassed (GroenLinks): ‘Ik vond 21 Dagen Debat een slimme, eigentijdse manier om een brug te slaan tussen (kandidaat) volksvertegenwoordigers en jongeren’.

Het 21 Dagen Debat werd tevens genomineerd voor een SIDN Internet Award 2010 in de categorie ‘Overheid en Burgers in dialoog’.

Geconcludeerd mag worden dat het 21 Dagen Debat in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen kiezer en politicus op een succesvolle manier dichter bij elkaar heeft gebracht, zowel online als offline.

tekst